Social Icons

Pages

Saturday 4 January 2014

TIPS BERJIMAT UNTUK PELAJAR UNIVERSITI

Huh..memang perit bilamana kenaikan harga barang sukar sekali untuk dibendung. Jika kenaikan kos sara hidup ini membebankan rakyat malaysia yang bekerja apetah lagi bagi pelajar universiti. Sudah tentu kesan kenaikan barang ini amat meresahkan golongan-golongan ini. Memang betul sukar kita hendak menyelesaikan dan menangani kenaikan kos hidup, tetapi apa yang pelajar-pelajar boleh buat adalah mengubah gaya hidup mengikut perubahan ekonomi negara. Di sini dikongsikan antara tips-tips yang boleh diambil oleh para pelajar:


1. GUNAKAN KAD PELAJAR ANDA


kad pelajar merupakan senjata yang paling penting dan amat berguna dalam usaha anda untuk menyimpan wang. Dengan kad pelajar, anda boleh gunakan untuk membeli makanan, membeli buku, menaiki pengangkutan awam seperti LRT hatta untuk berhibur seperti menonton wayang dan bermain boling. Jadi sebagai pelajar universiti, sentiasa bawa kad pelajar anda. Bayangkan berapa banyak penjimatan yang anda boleh dapat. Nak-nak sekarang ni dah ade kad siswa 1 Malaysia.Siapa kata jadi pelajar universiti tak boleh nak berhibur? kalau kena gayanya banyak manfaat boleh dapat tau.


2. MEMPELBAGAIKAN KAEDAH PEMBELAJARAN


haa..bab ni kegemaran aku masa studi kat universiti dulu. Aku boleh jimat hampir 70% untuk buku dan nota rujukan. Al maklum lah harga buku rujukan kat universiti ni rata-rata RM 50 dan ke atas. Itu untuk satu subjek. Aku dulu mostly satu semester 18 jam kredit. Maksudnya ade 6 subjek yang aku amik setiap semester. RM 50 x 6 berapa? tak pokai aku dibuatn ya.. So photostalah buku-buku rujuan tuh. dapatlah separuh harga. So daripada RM 300 aku hanya belanja RM 120  je untuk buku-buku rujukan. Tapi pandai-pandai la ye. Jangan sampai kantoi dengan lecturer pulak. Kadang-kadang,  lagi kurang kos untuk buku rujukan sebab aku pinjam je dengan senior2. So, buat baiklah dengan mereka ye..hu.hu. Kalau nak jimatkan ink printer pulak, aku buat nota aku kecik-kecik supaya jimat page time nak print. Ink catridge pulak aku beli masa ade pc fair. Dapatlah murah daripada harga biasa.

3. JIMATKAN KREDIT TELEFON ANDA


Telefon memang penting la. Nak call emak ayah kat kampung, lecturer dan makwe pakwe. Pelajar-pelajar universiti sekarang ni untung. Dulu memang payah nak jimat kredit telefon ni. paling kurang pun guna public phone. Dapat murahlah sikit..Sekarang ni memang kompom boleh jimat. Korang guna la internet untuk buat panggilan.Banyak dah sekarang software yang provide call free macam skype, wechat. Tak pun untuk korang yang bercouple tu, korang chat je..jimat tau. Pahala pun boleh dapat sebab kurangkan bercakap. suara perempuan ni aurat tau.he.he

4. GUNA PENGANGKUTAN AWAM



Ini paling penting..kalau harga makanan naik, kita boleh kawal lagi macam masak sendiri kat rumah sewa. Tapi bab harga minyak naik ni memang menangis beb. Aku yang dah kerja ni pun naik LRT je. Keta aku, parking cantik2 kat rumah. Terasa tau bila harga minyak naik. Naik 20 sen start bulan september 2013 tempoh hari memang aku rasa upset tau. Umpanya,  kalau dulu isi minyak RM 10, naik la satu jarum kat meter tuh. Sekarang ni isi RM 13 baru naik satu jarum.Tengok betapa besarnya perbezaanya. So sebagai pelajar, gunakanlah pengangkutan awam ye. Kalau rasa destinasi yang nak ditujui tu dekat, jalan kaki je bro..Duit jimat badan pun mantap. Kalau boleh kurangkan perjalanan yang tak perlu. Andai nak juga guna motorsikal. Cari yang jimat minyak seperti skuter ke..enjin 4 lejang ke..

5. ELAK BELI TELEFON MAHAL


Sekarang ni telefon pintar memang panas kat pasaran. Setiap hari ade je model baru yang keluar. Harga pun boleh tahan jugak. Kebanyakkanya RM 1000 keatas. Sebagai pelajar, kalau boleh tahan la nafsu berbelanja korang ni. Memang rambang mata tengok macam-macam jenis telefon yang ade kat pasaran. Berbulu je mata bila tengok orang lain beli. Tapi  korang masih boleh pakai telefon pintar yang harga dalam RM 500 je tau. Cari la telefon pintar yang menawarkan fungsi dan aplikasi yang sama dengan telefon jenama terkenal. Ala, android ni pusing-pusing situ jugak software dia. Yang bezakan jenama telefon tu je..Haaa..gambar kat atas ni, telefon yang aku guna. Aku promote sikit la..Aku guna jenama Ninetology, keluaran syarikat Malaysia(yang tengah tu RM 590 je aku beli). Mantap la aplikasi dia..Berbaloi dengan harga yang aku bayar.


Inilah serba sedikit tips berjimat untuk pelajar univeristi yang boleh aku kongsikan. So..pelajar-pelajar universiti sekalian, kenaikan harga barang dan kos hidup ni memang perit. Tapi kita masih boleh gembirakan diri kita sebagai remaja  dengan menyesuaikan gaya hidup mengikut kemampuan diri dan situasi ekonomi semasa. PILIHAN DI TANGAN ANDA. JADILAH PELAJAR YANG BIJAK!

1 comment:

  1. Assalamualaikum . hai .. nak promote bantuan dri saya sikit . hehe
    *im ex pre university 2013/2014 ( macroeconomy, pengajian perniagaan, bahasa melayu dan pengajian am ) baru shja tamat persekolahan tahun 2013 ni . result pula lama lagi baru keluar . so, sekarang ni sdg cuti panjang lah ni . btw, perlu pertolongan mintak bt assignment pra u or u ? ^^ just contact my wechat or on this google .
    *want me to complete it ? just contact me ..

    ReplyDelete